יום שישי, 24 באוגוסט 2012

ועוד סוג של סטטוס: תוקף

עודני כותב פוסט קצר על השפעה אפשרית של הטכנולוגיה המתפתחת בתחום זכויות היוצרים, והנה אני נתקל בדרך אחרת בה הטכנולוגיה משנה את תפישת-המציאות. על פי הארץ, צה"ל משנה את החלוקה המסורתית בין לוחמים, תומכי-לחימה וחיילים עורפיים, לאור הופעתו של סוג חדש של חייל טכנולוגי -  "לוחמים שלא מסכנים את עצמם מבחינה פיזית, ובכל זאת יכולים להסב נזק רב לאויב או לחליפין להגן על ישראל מפני תקיפות שונות - לרוב בלחיצת כפתור".

אל 3 המדרגים של לוחמים, תומכי-לחימה, וחיילי-עורף, יתווסף ככל הנראה מדרג רביעי: 'תוקף', כשבין התפקידים שיסווגו בסטטוס הזה יימנו חיילים במערך הסייבר והמודיעין ומפעילי כלי טיס בלתי-מאויישים.

הופעתו של הלוחם ההורג אויב בקרב למרות שלא נשקפת לו בעת מילוי תפקידו סכנת מוות, בגלל היותו מפעיל נשק מרחוק, הוא ביטוי נוסף לשדה הקרב המודרני. הסטטוס החדש, של הלוחם מרחוק ללא סיכון משמעותי, הוא גם דוגמא נהדרת לאבולוציה של סטטוס משפטי על אי-בהירותו. בשלב הזה מדובר בעיקר על ההשלכות הכלכליות של הסיווג למעמד הזה, בכל הנוגע לתגמול הכלכלי לחיילים אלה. אבל לכל מי שמכיר את דינמיקת הקידום הצה"לית, ברור שמדובר כאן רק בראשיתו של תהליך. האם יבוא היום שבו בראשה של המערכת יפקד רמטכ"ל שהיה תוקף ולא לוחם ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה