יום שני, 17 בינואר 2011

עיקר העובדים הזרים הלא חוקיים בישראל: אלה שהגיעו באשרת תייר ולא עזבו

דה-מארקר מדווח על מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (המ.מ.מ.), העוסק בסוגיית העובדים הזרים הלא-חוקיים בישראל ובתפקודה של רשות  האוכלוסין וההגירה בשנת 2010. לא הצלחתי לאתר את המסמך, לצערי, נכון לזמן כתיבת הפוסט ואני מקווה לאתרו בהמשך, אבל מהדיווח המפורט עולות כמה סוגיות ששוות תשומת-לב:
  • כ- 60% מהעובדים הלא-חוקיים בישראל הגיעו לישראל באשרת-תייר ונשארו לעבוד בה. כלומר, לא ה"מסתננים" ולא העובדים שנכנסו כחוק ופגה אשרתם, הם עיקר הבעיה בתחום העבודה הזרה הלא-מאושרת בישראל.
  • היעד של רשות האוכלוסין וההגירה לשנת 2010 היה להרחיק מישראל כ-22,000 עובדים זרים. אך רק 2498 זרים ללא מעמד מוסדר בישראל הורחקו בשנה זו. כ-11% מהיעד.  
  • ממשיכים להצטבר נתונים התומכים בתפישה שכניסה של עובדים זרים לענף מביאה ליציאה של עובדים ישראלים. עדיין אין הוכחה מבוססת על הקשר הזה, וייתכן שלעולם לא תהיה בגלל המורכבות הגבוהה של שוק העבודה. אבל נראה שיש עובדות שתומכות במה שהאינטואיציה והשכל הישר אומרים לכל אחד מאיתנו. 
  • לפי הדיווח, למרות נתוני הדו"ח של מרכז המחקר והמידע, יו"ר הועדה לעניין העובדים הזרים, ח"כ יעקב כץ סבור שיש:"להכריז על משטר חירום בישראל, לגייס שתי אוגדות של צה"ל ולהפסיק אחת ולתמיד את הסתתנות הזרים לישראל. במקביל, יש לבנות עיר מקלט למסתננים, לספק להם אוכל ומקומות לינה, אבל לא לאפשר להם לעבוד - ואז הם יודיעו לכל קרוביהם שאין סיבה להגיע לישראל". הוא סבור שהעובדה שאחוז העובדים ללא אשרה שמקורם מתיירות קבוע, בעוד שאחוז המסתננים עולה, היא החשובה. הוא לא נותן לעובדה שגם בתחום הזה אמורה להיות תחלופה (בני-אדם שחוזרים לביתם אחרי שחסכו מספיק; עובדים שגורשו; אנשים שעייפו; מי שנסיבות חייהם מחייבות אותם לחזור) לבלבל אותו. המסתננים הם הבעיה העיקרית בתחום העובדים הזרים בישראל לדעתו של ח"כ יעקב כץ.
  • ח"כ כץ אינו היחיד שלא נותן לדו"ח לבלבל אותו. גם אדם רציני יותר בעיניי, ד"ר מומי דהן מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, מטיל ספק בקביעה שלפיה רוב העובדים הלא חוקיים בישראל הם תיירים שאשרתם פגה. הוא חוזר על המנטרה השגורה בתחום - "האמת היא שאין גורם אחד במדינת ישראל שיכול לומר כמה בדיוק עובדים לא חוקיים שוהים בישראל" (ומתעלם מכך שמסמך המ.מ.מ התבסס על נתונים ממקורות מגוונים שמאפשרים יצירת הערכות של המספר, כמו הדיווחים לרשויות מס הכנסה על העסקת עובדים זרים וההצלבה של הדיווחים האלה עם המידע הקיים על היתרי העבודה, שמלמדת, בין היתר, על אחוז דיווח גבוה לרשויות המס על העסקת עובדים זרים בענפים שפשוט אסור להעסיק בהם עובדים זרים...). ד"ר דהן לא מציע מתודולוגיה אלטרנטיבית לבירור המציאות המספרית והנסיבתית של העובדים הזרים הלא חוקיים בישראל, אבל סבור ש"רובם דווקא שייכים לקבוצת העובדים הזרים שהגיעו לישראל עם אשרת עבודה, ונשארו גם אחרי שזו פגה. "

אבל בדבר אחד אני דווקא מסכים עם ד"ר דהן: "הפתרונות שמציע כץ ויעדי הגירוש של מדינת ישראל אינם פתרון הולם לבעיה."

ד"ר דהן סבור ש"הכלי העיקרי והמשמעותי כדי למגר את התופעה הוא אכיפת חוקי העבודה באופן נחוש ביותר כלפי המעסיקים, ולא פעולות כלפי העובדים הזרים - שהם החלשים ביותר בישראל. את עיקר המאמץ צריך להפנות כלפי מעסיקים שעוברים על החוק. ברגע שהעסקת עובדים לא חוקיים תפסיק להיות משתלמת להם, התופעה תיפסק". אישית, אני סבור שאכיפה יעילה של חוקי העבודה לא חשובה רק כדי לגרש עובדים זרים. יש לי לבטים משלי עד כמה מוסרי בעידן הגלובליזציה לגרש אנשים שרוצים לעבוד, רק בגלל שהם נולדו עם האזרחות הלא נכונה. אני סבור שאכיפה יעילה של חוקי העבודה חשובה - קודם כל - כדי לאכוף את החוקים המגנים על העובדים החלשים בישראל. אבל יש לי ספקות באשר להשלכותיה העתידיות של האכיפה היעילה -
אולי היא אכן תביא לכך שהמעסיקים הישראליים יוותרו על העסקתם של עובדים זרים חוקיים ולא-חוקיים.
אולי היא דווקא תשפר את תנאיהם של העובדים הזרים החוקיים והלא-חוקיים.
אולי היא אפילו תביא לכך ששורה של מעסיקים יקומו ויעברו למדינות בהן יוכלו להמשיך ולהעסיק עובדים בתנאים מחפירים ללא הפרעה מצד השלטונות.
קשה לחזות את התוצאות האלה. האם באמת כל המעסיקים האלה רוצים להעביר את עסקיהם לסין ולויטנאם ? האם כבר כעת פערי השכר לא מצדיקים מעבר שכזה ? האם עובדים זרים לא עדיפים על ישראלים משיקולי מוטיבציה, התמדה וצייתנות ? האם העלויות של חקיקת המגן הישראלית אכן רבות כפי שמקובל לטעון ?

מה שאני בטוח בו, הוא שבמדינת חוק, אוכפים את החוק.
לא שואלים קודם לכן על מי מגן החוק ועם מי תיטיב אכיפת החוק.
שיקולים שמביאים לאכיפה חלקית, הם שיקולים שמביאים להעדר-חוק.
והמצב היום בישראל הוא מצב של אכיפה חלקית, במקרה הטוב ביותר.

האם יבוא יום שבו יאכפו את חקיקת המגן באופן מלא ? יש בעיות תקציב ותקינה קשות ביותר. אולי צריך להביא עובדים זרים שימלאו את תפקידי הפקחים של משרד התעשיה המסחר והתעסוקה לאכיפת חקיקת העבודה. אפשר להסתייע גם בתיירים הנשארים לעניין הזה. הם כנראה יודעים יותר על הצדדים האפלים של שוק העבודה הישראלי מרוב אזרחי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה